Bir ürünün veya hizmetin pazarlamasını etkili kılan araçlardan biri de medya planlamadır. Medya planlama bir reklamın doğru iletişim araçları kullanılarak hedef kitleye en etkili biçimde ulaşmasını sağlar. Medya planlama bir reklam kampanyasının ne zaman ve nerede kullanılması gerektiğini belirleyen çalışmalardan oluşur. Bir markayla ilgili en çok reklam mesajını, en doğru tüketiciye, en ekonomik bütçe ile ulaştırmayı hedefler. Reklam ajansları medya planlama çalışmalarına önem verir. Medya planlama ajansları mevcuttur. Bir reklam ajansı medya planlama şirketiyle çalışmıyorsa o zaman iç bünyesinde bulunana medya planlama sorumlusu bu işi yapar.
Medya planlama yapılırken öncelikle reklamı yapılacak ürün veya hizmet hakkında yeterli bilgi edinilir. Daha sonra hedef tüketici kitle belirlenir. Hedef kitlenin özellikleri tesbit edilir. Tüketici hedef kitle sosyolojik ve psikolojik açıdan iyi analiz edilmelidir. Hedef kitle ve ürün veya hizmet arasındaki ilişki ve hedef kitlenin özellikleri iyi belirlenmelidir. Sonrasında medya aracının seçilmesi gerekir. Bütçenin belirlenmesi ve reklam verildikten sonra geri bildirimlerin değerlendirilmesi medya planlama sürecini oluşturur. Medya planlamanın temeli reklamın nereye verileceği, ne zaman verileceği ve hangi medya kategorisinin kullanılacağı, ulusal mı yerel mi mecralarda mı kullanılacağıdır.
Hedef kitleye ulaşmak için kullanılacak olan medya araçlarının seçimi ise bu işin önemli ayağıdır. Öncelikle reklamın ürünün dağıtıldığı bölgelerde yapılması gerekir. Bu nedenle reklamın verileceği bölgeler belirlenir. Bir bütçe çıkarılır. Reklam üretim araçları ve kitle iletişim araçları harcamaları olarak genelde iki kalem olur. Reklam üretimi için harcamalar reklamın yayınlanmadan önce hazırlanma sürecindeki harcamalardır. Kitle iletişim araçları harcamaları ise reklam yayınlanması için yapılan harcamalardır. Reklamı yapılan ürünün fiyatı da medya planlamasında etkilidir. Reklam için ayrılan bütçeyi etkiler.
Medya planlamada geri dönüşüm tespitleri önemlidir. Medya planlama ajansları geri dönüşüm ölçümlerini tespit eder ve müşteriyi bilgilendirir. Yazılı medyada veya dijital medyada geri dönüşüm ölçümleri rahat yapılabilir. Yazılı medyada tiraja bakılırken, dijital medyada banner tıklanma sayısı ile ölçülebilmektedir. Televizyonlarda reytingle ölçüm yapılır.
Medya planlama ajansları veya sorumluları gerekli çalışmaları yaptıktan sonra reklamın basında mı, televizyonda mı, dijital medya da mı yayınlanırsa daha etkili olacağını tesbit ederler. Bir bütçe eşliğinde reklam verene sunarlar. Müşteri kabul ederse satın alma sözleşmesi yapılır. Bu sözleşmeden sonra medya da gerekli rezervasyonlar yapılır, son teslim tarihi belirlenir. Yayının hatasız olarak gerçekleştirildiği takip edilir. Kampanyanın bitiminde de faturalandırılır. Her kampanya ile ilgili rakip firmalarla karşılaştırma ve geri dönüşüm raporu hazırlanarak reklam verene sunulur.
Medya Planlama ve Satın Alma
GERİ
GERİ
03 Şubat 2015
Medya planlama ve satın alma hakkında bilgiler
Bir ürünün veya hizmetin pazarlamasını etkili kılan araçlardan biri de medya planlamadır. Medya planlama bir reklamın doğru..